Na het volgen van deze training heeft de deelnemer basis kennis over games en gamen, en is hij/ zij in staat om te signaleren of er mogelijk sprake is van problematisch gamegedrag. Ook is hij/zij op de hoogte hoe dit gedrag het beste begeleid kan worden, om te voorkomen dat de jongere verslaafd raakt. Er wordt uitgebreid ingegaan op specifieke doelgroepen en de functie van het gamen. Vanuit de basis wordt tijdens de oefeningen en interactieve presentatie ingegaan op de werkcontext van deelnemers.
Onderwerpen die tijdens de training worden behandeld;
Introductie in de gamewereld.
Positieve- en negatieve kenmerken
Psychologische aantrekkingskracht van games
Online wereld (online gamen, online vrienden en ranked gaming)
Invloed van games op emoties, alertheid en prikkelverwerking
Gamen bij specifieke doelgroepen (Autisme, ADHD, LVB, etc)
5 Fases van gamegedrag.
Begeleiden van problematisch gamegedrag
Werken met Gezinnen
De hierboven genoemde onderwerpen worden direct gekoppeld aan de Grip op gamen Cards.
De gamer kan via de kaarten, op een visuele manier de volgende zaken ‘bespreken’ :
Welke soort games worden er gespeeld?
Hoe worden deze games gespeeld?
Welke vaardigheden en interesses heeft de gamer?
Waarom wordt er gegamed? (inzicht in de functie van het gamen)
En is er misschien spraken van een disbalans of problematisch gamegedrag?
Introductie in game wereld
Gamegenres
Positieve en negatieve kenmerken van gamen.
Platforms
Online wereld (online gamen, online vrienden en ranked gaming)
Positieve kenmerken van gamen
Gamen is meer....
Gamen als perspectief
Psychologische aantrekkingskracht van games
Invloed van games op emoties, alertheid en prikkelverwerking
Gamen bij specifieke doelgroepen (Autisme, ADHD, LVB, etc)
5 Fases van gamegedrag.
Signalen van problematisch gamen.
Begeleiden van problematisch gamegedrag.